BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 9, 2010

❤ Kasih ❤


Suatu malam BAPA menyapa seorang anakNya, hamba perempuanNya yang setia, “Selamat malam anakKu,” hamba perempuan itu membalas salam TUHAN dengan lembut, “Selamat malam, TUHAN,” “AnakKu, maukah kau belajar tentang KASIH?” Saat itu dia dipenuhi sukacita dan menjawab, “Tentu TUHAN!” “Baiklah,” kata BAPA,” Aku akan menunjukkan KASIH padamu.”

Beberapa waktu berlalu, hamba perempuan itu dengan setia menantikan panggilan TUHAN kembali. Suatu hari dia menemukan janin tertanam dalam kandungannya. Dipenuhi kegembiraan, dia bersama suami dan keluarganya merayakan moment itu.

Bulan demi bulan berlalu, hamba perempuan ini kian menyayangi janin dalam kandungannya, anaknya. Akhirnya waktu bersalin pun tiba. Dipenuhi degup-degup emosi, perjuangan antara hidup dan mati, dia melahirkan anaknya, seorang anak perempuan yang comel dan cantik seperti dirinya. Hatinya dan seluruh keluarganya dipenuhi sukacita.

Namun tidak berlangsung lama. Beberapa menit sesudahnya, dokter menyatakan bahwa bayi yang dilahirkannya tidak bisa bertahan hidup dan akhirnya meninggal dalam hitungan jam.

Di tengah rasa kecewa, BAPA datang menyapanya, “AnakKu,” Dengan bibir bergetar, antara marah dan kecewa, dia menjawab, Kenapa TUHAN? Kenapa ini semua terjadi?” Dengan penuh kasih, TUHAN menjawab, “AnakKu yang terkasih, bukankah kau ingin belajar KASIH? Apakah kau sudah belajar sesuatu?” Bagaimana rasanya kehilangan?” Dengan isakan dia menjawab, “Tak terkatakan TUHAN…Sakiiiit sekali…” Kata TUHAN, “Syukurlah kau mengerti sekarang. Kau telah kehilangan seorang anak yang kau kasihi. Dan rasanya sungguh amat sakit. Pernahkah kau bayangkan begitu amat banyak anakKu yang terhilang di dunia ini? Mengertikah kau perasaanKu sekarang?” Hamba perempuan itu hanya bisa terdiam memikirkan pernyataan TUHAN.

Itulah KASIH.
KASIH adalah rasa sakit saat kita kehilangan sesuatu yang kita kasihi.
Terlebih saat kita kehilangan KASIH itu sendiri.

Di sekeliling kita banyak sekali orang yang sangat memerlukan KASIH. Dan kita bisa menemukan mereka di lingkungan terdekat kita. Mereka adalah orang-orang yang kita kasihi dan kita tidak ingin kehilangan mereka.

Mulai sekarang berikanlah KASIH pada setiap orang yang kamu cintai setiap hari.
Jangan sampai kamu menyesal saat kehilangan mereka.

Ingatlah! Orang-orang yang kelihatan tegar dari luar, yang biasanya menjadi pelindung bagi orang lain, justru merekalah yang lebih memerlukan perlindungan. Mereka bahkan lebih rapuh dari orang-orang yang mereka lindungi. Jika kamu menemukan orang-orang seperti itu, mereka sangat memerlukan KASIH darimu.

Ingin mulai dari sekarang? Mulailah dari hal kecil. Kirimkan pesan ini kepada orang-orang yang kamu kasihi.

TUHAN MEMBERKATI.

Monday, June 7, 2010

❤ Surat Dari Bapa ❤


Anak-Ku…
Engkau mungkin tidak mengenal Aku, tetapi Aku mengenal segala sesuatu tentang dirimu…(Maz.139:1) Aku tahu kalau engkau duduk atau berdiri … (Maz.139:2) Aku mengerti segala jalanmu … (Maz. 139:3) Setiap helai rambut kepalamu, terhitung semuanya … (Mat. 10:29-31) Karena engkau diciptakan dalam gambar dan rupa- Ku … (Kej. 1:26-27) Di dalam-Ku engkau hidup, engkau bergerak dan engkau ada … (Kis. 17:28) Sebab engkau ini adalah keturunan-Ku … (Kis.17:28)

Aku mengenal engkau sejak sebelum engkau ada dalam kandungan … (Yeremia 1:4-5) Aku memilih engkau dari semula sebelum Aku menciptakan segalanya … (Ef. 1:4-5) Engkau ada bukan karena suatu kesalahan,karena hari-harimu ada tertulis dalam kitab-Ku …(Maz. 139:15-16) Aku telah menentukan waktu yang tepat untuk kelahiran dan di mana engkau akan hidup… (Kis.17:26) Kejadianmu dahsyat dan ajaib … (Kis. 139:14) Karena Aku menenun engkau dalam kandungan ibumu … (Maz. 139:13) Dan mengeluarkan engkau pada hari engkau dilahirkan … (Maz. 71:6)

Seringkali Aku tidak dipahami oleh mereka yang tidak mengenal Aku … (Yoh. 8:41-44) Aku tidak berada di tempat jauh dan murka, tetapi Aku adalah kasih yang sempurna … (1 Yoh. 4:16) Dan adalah kerinduan-Ku untuk mengaruniakan Kasih-Ku untukmu … (1 Yoh. 3:1) Semua itu karena engkau adalah anak-Ku dan Aku adalah Bapamu … (1 Yoh. 3:1) Aku memberikan lebih dari yang dapat diberikan bapamu yang di dunia … (Mat. 7:11) Karena Akulah Bapamu di Surga yang adalah sempurna … (Mat. 5:48)

Setiap pemberian yang baik dan setiap anugerah yang sempurna engkau terima dari tangan-Ku…(Yak. 1:17) Karena Akulah pemeliharamu dan Aku memberi semua yang engkau perlukan … (Mat. 6:31-33) Rancangan-Ku yang diberikan kepadamu adalah hari depan yang penuh harapan … (Yer. 29:11) Karena Aku mengasihi engkau dengan Kasih yang kekal … (Yer. 31:3) Pikiran-Ku terhadap engkau tidak terhitung seperti pasir di tepi pantai … (Maz. 139:17-18) Dan Aku bergirang karena engkau dengan sukacita dan sorak-sorai … (Zef. 3:17) Aku tidak pernah berhenti berbuat baik kepadamu … (Yer. 32:40) Karena engkaulah harta kesayangan-Ku … (Kel. 19:5)

Aku merindukan untuk mengokohkan engkau dengan segenap hati-Ku dan jiwa-Ku … (Yer. 32:41) Aku akan menunjukkan kepadamu hal-hal yang besar dan yang ajaib … (Yer. 33:3) Jika engkau mencari Aku dengan segenap hatimu, engkau akan menemukan Aku … (Ul. 4:29)

Bergembiralah karena Aku, maka Aku akan memberikan kepadamu apa yang diinginkan hatimu… (Maz. 37:4) Karena Akulah yang mengerjakan di dalammu kemauan itu … (Fil. 2:13) Aku dapat melakukan jauh lebih banyak dari pada yang engkau pikirkan … (Ef. 3:20) Karena Akulah yang menganugerahkan penghiburan abadi kepadamu … (2 Tes. 2:16-17) Akulah juga Bapa yang menghiburmu dalam segala penderitaanmu … (2 Kor. 1:3-4) Ketika engkau patah hati, Aku berada dekat kepadamu … (Maz. 34:19) Seperti seorang gembala menggembalakan dombanya, Aku membawa engkau dekat ke hati-Ku… (Yes. 40:11) Suatu hari Aku akan menghapus semua air mata dari matamu … (Wah. 21:3-4) Dan Aku akan mengangkat semua kesusahan yang engkau derita di atas bumi … (Wah. 21:3-4)

Akulah Bapamu, dan Aku mengasihi engkau seperti Aku mengasihi putra-Ku, Yesus … (Yoh.17:23) Karena di dalam Yesus, Kasih-Ku kepadamu dinyatakan … (Yoh. 17:26) Dialah gambar wujud dari keberadaan-Ku … (Ibrani1:3) , Ia datang untuk menyatakan bahwa Aku di pihakmu, dan bukan untuk melawanmu … (Roma 8:31) Dan untuk memberitahumu bahwa aku tidak memperhitungkan pelanggaranmu … (2 Kor. 5:18-19) Yesus mati supaya engkau dan Aku dapat diperdamaikan … (2 Kor. 5:18-19)

Kematian-Nya adalah pernyataan terbesar dari kasihKu untukmu … (1 Yoh. 4:10) Aku menyerahkan semua yang Aku sayangi supaya Aku mendapat kasihmu … (Roma 8:31-32) Jika engkau menerima anugrah Anak-Ku Yesus,engkau juga menerima Aku … (1 Yoh. 2:23) Dan tidak lagi ada yang akan memisahkan engkau dari kasih-Ku … (Roma 8:38-39) Kembalilah dan Aku akan mengadakan pesta terbesar yang pernah ada di Surga … (Lukas 15:7) Selamanya Aku adalah Bapa, dan selamanya Aku tetaplah Bapa … (Ef. 3:14-15)

PertanyaanKu adalah…..Maukah engkau menjadi Anak-ku? … (Yoh. 1:12-13) Aku menanti-nanti untukmu … (Luk. 15:11-32)

Sunday, June 6, 2010

★ Ketika Tak Terdaya ★

Adakalanya hati kita terasa tidak berdaya, Dimana iman seakan pupus dan kita kehilangan semangat hidup. Tetapi kita tidak boleh membiarkan itu berlangsung lama,karena kita mempunyai Tuhan yg memberikan kekuatan di tengah badai. Tuhan mempunyai jawaban atas semua persoalan yg kita hadapi :

Saat kita berkata,”Hidupku tidak berarti, tak seorang pun memperhatikanku.”
Tuhan menjawab, “Engkau berharga di mataKU” ( yes 43:4)

Saat kita berkata ,” itu mustahil bagiku”
Tuhan memjawab,”Tiada yg mustahil bagiKU”(Lukas 1:37)

Saat kita berkata,”Aku terlalu lelah”
Tuhan menjwab,”Aku akan memberi Kelegaan kpdamu..”(mat 11:28-30)

Saat kita berkata,”Tak seorang pun mengasihiku”
Tuhan menjwab,”Aku mengasihimu”(yoh 3:16,16:27)

Saat kita berkata ,”Aku tak sanggup”
Tuhan menjawab,”Aku Allah yg sanggup”(2 kor9:8)

Saat kita berkata,”Aku tidak dapat memaafkan diriku sendiri,”
Tuhan menjawab,”Aku menerima dan mengampunimu,..”(1yoh1:9)

Saat kita berkata ,”Aku berkekurangan”
Tuhan memjawab,”Aku akan mencukupkan sgala keperluanmu..”(fil4:19)

Saat kita berkata.”Aku takut menghalangi hidup”
Tuhan menjwab”Aku memberimu keberanian..”(2 Tim 1:7)

Tuhan berjanji bahwa Dia tidak akn meninggalkan kita, Artinya Tuhan tidak membiarkan kita berjalan sendiri,di tengah lembah dan badai sekalipun. Dia bahkan berkata, “Jangan kuatir akan hidupmu”(mat 6:25-34). Yakinlah pada janjiNYA yg teruji dan dan senantiasa digenafi atas hidup kita jika kita melakukan bagian kita untuk taat dan setia…

Amen.

Sebab itu janganlah kamu khuatir akan hari besok, karena hari besok mempunyai kesusahannya sendiri. Kesusahan sehari cukuplah sehari. (Mat 6:34)

Friday, June 4, 2010

★ Hidup. Cinta. Kawan ★


Yakin & Percaya pd diri sendiri amat penting dlm mendapatkan kejayaan dlm diri. Memang bukannya mudah untuk terus dan terus berusaha jika terdapat banyak dugaan didalan kita mencari jalan kejayaan. Tapi, Di dalam setiap langkah kita. Tiada apa yg mustahil jika kita dapat melawan dan terus melangkah biarpun kita terpaksa berpijak diatas kaca, duri, bara api. Yang penting maklamat kita. Biarpun kita merasa akan kesakitan apabila memijak kaca, duri, dan bara api. Kita harus bertahan, sekali kita mengalah. kita tidak akan dapat melangkah dan mencapai maklamat kita.

Kadang-kadang, Apa yg kita inginkan tidak seindah apa yg kita impikan. Adakalanya, Apa yg kita inginkan itu belum pasti dapat membahagiakan kita dan apa yg kita TAK inginkan belum pasti TAK dapat membahagiakan kita.

Mengejar suatu yg tak pasti adalah sesuatu perkara yg menyeksakan. Tapi, memdapat sesuatu yg diingini amat mengembirakan. Semua kita tak ingin seksa dalam menjalani setiap detik kehidupan mereka. Sebab, semua yg inginkan menjalani hidup mereka tanpa ada rasa seksa. Percaya atau tidak. Kita tidak dapat lari daripada setiap dugaan, cabaran yg melanda hidup kita. Semakin kita cuba lari. Semakin ia mengejar kita. Jadi tidak payahlah kita berhenti dan mengelak. Sebaliknya kita lawan dan jangan pernah mengalah. Pecayalah. Tiada apa yg mustahil melainkan kita yg memustahilkannya.

♥LOVE♥

Begitu indah nyer cinta jika pasangan kita itu betul2 menghargai dan menerima apa adanya kita kan? Tapi sekarang, susah mok cari yg begitu ikhlas ngan kita. Kebanyakkannya kata je setia. Tapi belakang? CURANG! Itulah ragam manusia. Tak pernah puas dengan apa yg ada.

Apabila kita menyintai. Tidak bermakna kita akan memiliki nya. Apa yg kita harus lakukan cuma satu. Saling menghargai. Pasti hubungan itu akan kekal. Tidak payah mok curang2. Tiada award pun yg akan kita dapat melainkan kita mengecewakan hati orang. Percaya atau tidak. Sekiranya, buruk kita bagi pada orang. buruk jugalah yg akan kita dapat. Sekiranya baik kita bagi pada orang. baik jugalah yg akan kita dapat.

Jadi, tiada sebab utk kita curang hanya untuk menyakiti hati orang. Sayangi setiap orang disekeliling kita. Mungkin suatu hari nanti kita akan terlambat untuk mengasihinya dan apabila dia hilang dari hidup kita baru kita sedar betapa berharganya dia.Tapi apa gunanya? Hargailah hati setiap org. Kerana apabila hati tu terluka. Bukan senang mok sembuh.

★ FRIEND ★

Sahabat sejati susah dicari. Apabila ketawa, ramai yang datang. Apbila nangis, sorang pun susah mok datang. Itulah definisi sebuah hubungan persahabatan bagi org yg tidak pandai menilai. hish! Ada juga yang mempergunakan kawan untuk kepentingan diri. Susah mencari kawan yg betul2 ikhlas. Kebanyakkan kawan makan kawan.

Dalam hidup ni. Biar apapun yg berlaku pada kawan kita. Tidak salah jika kita menolong apa daya nya kita. Mungkin kita tidak dapat menolong melalui wang atau sebagainya. At least kita ada disisi nya sebagai seorang pendengar. Dengan adanya kita berada disisinya, ia dapat meringankan beban yg dia pikul. Biarpun kita sendiri ada masalah. Kadang2 itu, kita memerlukan tempat utk meluah. Tidak semua perkara 100% boleh kita simpan didalam hati.

Sahabat yg betul2 menghargai kita. Dia takkan biarkan kita menangis sendirian. Dia takkan tinggalkan kita disaat kita memerlukan. Mungkin kadang2 sukar untuk kita puas hati setiap kawan kita. Kerana kadang2 mereka tidak pernah fikir perasaan kita. Tp, semuanya terpulang pada hati kita sendiri. Kita yang merasa. Kita yang Lalui. segalanya terletak pada diri masing2.

●▬▬▬๑۩۩๑▬▬▬●

" Biar Pahit atau manis nya hidup kita. Biar banyak dugaan yang datang dalam hari2 yang kita lalui. Percayalah, kita tak bersendirian. Tuhan sentiasa bersama. Jangan pernah berputus asa dalam menempuhi setiap cubaan hidup. Jika kita ditempat benar. Biar apapun kata orang. Lama kelamaan, Kebenaran akan muncul. Disitu, baru nampak siapa diri kita sebenar. Mungkin dalam hidup ini. Adakalanya kita perlu berdiam, tapi tak bererti kita lemah dan Mungkin adakalanya kita perlu tunduk dan tak bererti kita kalah. Percayalah. Dalam hal2 yang kita fikirkan mustahil tapi.. di tangan-NYA. Tiada apa mustahil "

Wednesday, June 2, 2010

★ Study Hard & Smart ★


Tidak lama lg, Sa akan menduduki exam dimana ia akan menentu masa depan sa. Honestly, memang sa nervous. hehehe. Tp, sa buat cool je ni. Sa ni jenis yg study last minute. Kali ni, Sa terpaksa study awal. huh! kalo tak dipaksa, memang sa tak study.

Kali ni, Tiap minggu dan setiap Jumaat exam diadakan. 2 jam 30 minute masa di beri untuk menjawab 100 soalan MCQ. Nampak senangkan? 100 soalan. Alah.. Kacang je tu. Kata mereka yg tidak mengalami. Tp, Bagi kami. huh! bukan senang lah. Susah! Rasa macam mok hentak je pala atas meja tu. Pala berpusing2. Kalo boleh mok terbalik kan kepala pun ada. Tapi, mok tak mok. Itulah kenyataan yg harus dihadapi.

Honestly, Sa memang tidak minat dalam bidang ni. Dulu, Kalo masuk je kelas. Selalu mengantuk. Kadang2, Sa ada juga tertidur. hehehe. Tapi itu dulu lah. Tapi, Bila sa lihat org disekeliling sa yg memerlukan sa dan Mumy dgn dady sa betul2 mengharapkan. Sa jadi bersemangat. Sa cuba yg terbaik utk mereka. Kadang2 mereka lah yg membuat sa bersemangat dalam bidang ni. Bohonglah kalo sa cakap semua yg sa lalui semua manis. Adakalanya, Bidang ni menguji hati sa. Control my tears. Ouch! it's so hurt. Kena bertahan. Tidak boleh tunjuk perasaan. Yang paling penting. Mesti banyak BERSABAR dan TABAH.

Na.. Di sini juga sa boleh belajar kuatkan hati ni. hihihi. So. Untuk menjadi yang terbaik. Biarpun sa tidak suka mengadap buku ni. Sa harus belajar juga. Sa tidak mok 3 tahun disini terbuang begitu saja. **Semangat Membara, Chewah!**

Bukan senang untuk menjadi senang. Bukan susah untuk jadi susah. Na. Sa mok senang, jadi sa perlu susah sekarang. I know i can do it! Yezaaa.. ChaiyOk! ChaiyOk!

Nothing is Impossible Right?

Study Hard & Study Smart.

Muahx.

Tuesday, June 1, 2010

❤ Sabar & Tabah ❤


Banyak hal2 dalam hidup kita yg kadang2 tidak mampu kita luah melalui kata2. Hanya air mata yg mampu mengalir. Bukan senang untuk mengatasi setiap cubaan yg hadir dlm hidup. Mungkin, Bagi kita.. Masalah itu kecil jika bukan kita yg menghadapi. selalunya, kita pandai mengajar dan memberi nasihat pada orang yg ada masalah. Tapi, apabila kita yg berhadapan dengan masalah. Barulah kita tau. Tak semuanya mudah seperti yg dikatakan.

Kata orang, Melalui kata2 je.. kita dah boleh melukakan hati seseorang. Menjaga hati Orang bukanlah senang. Kadang2 kita terpaksa mengorbankan hati sendiri demi membahagiakan orang lain. Setiap orang mempunyai perangai tersendiri.



Pernah satu hari kawan saya bertanya pada saya. Jika hanya kita sering menjaga hati orang, hati kita. siapa yang jaga hati kita? Bila saya terfikir kembali. Itu benar. Tapi, Kadang2 kita perlu menjadi air jika orang itu adalah api. Biarlah kita mengalah jika masalah itu bukan yg memudaratkan kita.

Mungkin ada yg tahu. Kadang2. Apa yg kita buat mungkin adalah terbaik bagi kita. Tapi, Mungkin itu belum cukup utk orang itu. Biar apapun, Buat yg termampu utk menghiburkan setiap yg berada disekeliling. Kita senang untuk mendapat musuh. Samada percaya atau tidak, Mencari Kawan yg betul2 memahami bukan sesuatu yg senang.

Biarapapun yang berlaku, biar sesusah mana pun masalah yg kita hadapi. Tabah & Sabar. kadang2, Memang amat susah utk bersabar dan tabah. Sebab kita adalah manusia. Tapi, Belajar untuk bersabar dan percayalah. Setiap kebaikan yang kita lakukan itu. Pasti membuahkan hasil yang baik. Biarpun bukan sekelip mata. Pengalaman mengajar saya erti sabar & tabah.

Jangan pernah melupakanNYa. Biarapapun dugaan, rintangan, cubaan yang menimpa. Percayalah. TanganNya senantiasa mengangkat dan mengiringi kamu senantiasa. Tidak pernah sekalipun Dia meninggalkan kamu. Belajar mengenali-Nya. Kamu akan mendapat setiap jawapan bagi setiap persoalan. Setiap kekuatan disebalik kelemahan.

God Always With Us.

★ Thank You,Lord ★



Dalam Hidup Kadang2 kita terlupa untuk mengucap TERIMA KASIH pada-Nya. Dulu, Aku pun begitu. Bila aku ada masalah. aku akan marah2 pada-Nya.Tapi sekarang, Baru aku sedar. Seharusnya, Aku berTERIMA KASIH pada-Nya. Dan hanya dengan-Nya. Aku menjadi lebih tabah dan kuat dalam menjalani hari2 aku. Disetiap langkah aku. Aku ingat pada-Nya. Jika dulu, Bila tidur. Aku harap aku akan tutup mata selamanya. Tapi Sekarang semua sudah berubah. Apabila aku sedar akan kehadiran-Nya dalam hidup aku. Aku berasa Happy biarpun ada hal2 yg menguji hati aku. Tanpa-Nya, Siapalah aku. Tanpa-Nya, Mungkin aku bukan diri aku yg sekarang. Thank You, Lord!